בטיפול – תכנון ועיצוב קליניקה תל-אביבית שהיא גם בית

פרוגרמה בסיסית, שינויים מבניים מינוריים והתחשבות בהיסטוריה האותנטית של המקום. דירה תל-אביבית ותיקה מותחת פנים, משנה ייעוד ומוכיחה עד כמה כיף לעבוד  באוירה ביתית!

 

כשאבירם, שכני הטוב מזה עשור, סיפר לי שרכש דירה תל-אביבית עתיקת יומין הנזקקת לשיפוץ מאסיבי והוא רוצה שאני אהיה אמונה על השבת עטרתה ליושנה, התמלאתי התרגשות.
סוף סוף הפרויקט המיוחל שאנו מדברים עליו שנים בשיחות "חדר מדרגות" קורה.
אז יצאנו לסיבוב כדי לפגוש את הכלה, לראות ולשמוע משניהם מה צריך לעשות כדי להכשיר להם את הקרקע למערכת יחסים ארוכת שנים ורוויית נחת.
בשכונה ותיקה הסמוכה לשוק, ברחוב היורד אל הים, שוכנת דירת 2 חדרים תל אביבית, אותנטית וקלאסית במבנה.
הדירה כוללת הול כניסה, חדרים גדולים ריבועיים וצמודים המחוברים על ידי דלת, מרפסת סגורה המקשרת ביניהם, מטבחון קטנטן, שירותים, חדר רחצה ותקרה ממש ממש גבוהה (3.5 מטר).

הדירה הושכרה שנים ארוכות ומלבד שיפוץ מינימלי של חדרי השירות בבית, בדמות החלפת ריצוף וכלים סניטרים, עשה רושם שלא טופלה או טופחה מעולם. שכבות על גבי שכבות של צבע, חוטי חשמל ותקשורת חשופים לאורך הקירות והתקרות, סדקים עמוקים, קילופים ובעיקר תחושה כללית של תשישות, קצת עצבות ורצון עז להתחדשות. שמחתי מאוד שעל אף המראה הנוכחי וההזנחה הפושעת אבירם זיהה את הפוטנציאל בדירה הזו ועוד יותר על שנתן לי לעצב את המהפך.

הפרוגרמה שעל בסיסה התחלנו לפעול פשוטה מאוד. שינויים מבניים מינוריים, יצירת חדר טיפולים וחדר אירוח/שינה, קריעה מהיסוד של חדרי השירות (מטבח, שירותים ומקלחת) והתאמתם לצרכי המשתמשים החדשים, תוך שאנו מתחשבים בכל פיסת היסטוריה עד כמה שניתן על מנת לשמר את הצביון האותנטי המקורי של הדירה כמו: רצפות מצוירות מקוריות, דלתות פנים, גודל החדרים וגובה התקרות שפשוט מרחיבים את הלב.

החדר בקדמת הבית, ששימש סלון בעבר, נבחר לשמש בתור הקליניקה. נתוניו הבסיסיים הכוללים קרבה לדלת הכניסה לדירה, היותו חזיתי, מואר, מנותק במעט משאר חלקי הבית ומחובר למרפסת חיצונית הכריעו את הכף לטובת הפונקציה אותה ישמש כבר בהתחלה. החדר השני נבחר לשמש כחדר שינה/אירוח לבני משפחה המגיעים ממרחק מפעם לפעם. הדלת המקשרת בין שני החדרים נסגרה בקיר והונחו תשתיות חשמל ותקשורת חדשות המתאימות לכל פונקציה. הריצוף האותנטי נשמר ובמקומות הנדרשים ביצענו השלמות של אריחים או פנלים בחומרים לא דומים מדי ולא שונים מדי כי "כיף לראות אזכור למה שהיה שם פעם" לדברי אבירם…

במטבח, מקלחת ושירותים החלפנו את אריחי הקרמיקה בריצוף לאריחי בטון מצוירים בדוגמא גיאומטרית ובגוונים התואמים את רוח המקור ובכך השלמנו את הקו העיצובי המקורי של אריח מסוג אחר בכל חדר!
המטבח שינה כליל את פניו. באותו חלל מקורי, שונו מעט הכיוונים והמיקומים ונמצא מקום לכל דבר. נישה ישנה של דלת המפרידה בין שתי דירות סמוכות הפכה לנישת מדפים ובכך במקום ליישר את הקיר נוצלה לצרכי אחסון (כי כל מילימטר חשוב). בחדר הרחצה, האמבטיה הקטנה הפכה למקלחון מרווח ומכונת הכביסה יצאה לארון אחסון ייעודי שנבנה במבואת הכניסה ובכך ריווחנו עוד חלל קטנטן. ארון האחסון במבואה בא על חשבון שטח לא מנוצל במבואת הכניסה המקורית של הבית ונתן מענה מושלם לאחסון מכשירי שירות, מטאטא/מגב/דלי, שואב, קרש גיהוץ, מזוודות ושאר דברים שתמיד קשה אך חשוב מאוד למצוא להם מקום בכל בית.
חלק מאמירה אישית של בית הוא שילוב אלמנטים אהובים או פרי ידם של בעלי הבית בחללים תוך כדי לקיחתם בחשבון במראה הסופי והפיכתם לחלק מהקו העיצובי. במקרה הזה שילבנו בחיפויי הקיר בשירותים אריחי קרמיקה פרי ידו של אבירם ועליהם מצויר קו הרקיע של תל אביב היום.
שילוב האריחים בגווני שחור וצהוב הכניס עוד גוון (צהוב) לא מתוכנן לפלטת הצבעים של הבית שיצר "מפנה בעלילה" בעקבותיו החלטנו לבחור בצהוב עבור המטבח ואח"כ באלמנטים עיצוביים נוספים השזורים בבית כמו מנורת התקרה במבואת הכניסה.

כחלק מהיותנו נאמנים לסגנון האותנטי, דלתות הפנים המקוריות נצבעו בצבע שמן בגוון אפור כחלחל ובנוסף למזגנים חדשים, מאווררי תקרה שחורים הותקנו בתקרות החדרים ובמטבח. בסופו של יום התקבל מראה אקלקטי עם קריצה מודרנית שעושה כבוד גדול להיסטוריה ולמקור של הבית ומאפשר להכניס אליו פריטים ייחודיים מסגנונות נוספים שיחיו בהרמוניה יחדיו.

עכשיו כל שנותר הוא להלביש את הבית ולתת לו את המראה הסופי והייחודי לו. התשתית הבסיסית והעיצובית כבר בוצעו ועל השאר הפעם אמון אבירם שאני מאמינה וסומכת עליו שיכניס את האמירה האישית שלו ואת אוסף האומנות המקסים שלו לתוך הדירה שמוכנה לקבל אותם כמו כפפה ליד. פרויקט קליל וכייפי של קיץ שהכניס לנו משב רוח מרענן!

מאמרים נוספים