הדרך לבית שמרגישים בו טוב מתחילה על ספת המעצב.

עיצוב הבית מצריך יצירת דינמיקה מיוחדת עם המעצב המתחילה בחשיפת פרטים אישיים והכרות מעמיקה, ומסתיים ביצירת פריטים בבית ובסביבה המתאימים כמו כפפה ליד.

 

אני מאמינה שאנשים הגרים בבתים המתוכננים במיוחד עבורם, הם אנשים מאושרים וטובים יותר. הבית ממנף אותנו, מאפשר לנו להביע את מקסימום היכולות שלנו ומספק לנו את כל מה שאנו צריכים כדי לטעון את המצברים ולקום ליום חדש בצורה הכי טובה שאנחנו יכולים.
שינוי הכי קטן בבית יכול לשנות את כל התמונה. לפעמים, אנו לא ממש מודעים מה מפריע לנו בבית, אבל משהו בו פוגע בשקט הנפשי שלנו, ולחילופין, מי שחי בבית המותאם לו בדיוק, נמצא בשלווה ובשקט פנימי, גם אם הוא לא תמיד יכול להגיד למה…
אז איך מגיעים לבית המושלם עבורכם?
הבסיס לעיצוב פנים מושלם מתחיל בפרוגרמה מדויקת. הפרוגרמה היא אוסף של רשימת צרכים, פונקציות ורצונות של הלקוח, לפיה אנו מעצבים ומתכננים את חלל המגורים. הפרוגרמה אוספת מידע מהבסיסי ביותר – כמה אנשים בבית ואת מי הוא משרת ברמה הפונקציונאלית, ועד לרמה העיצובית ברזולוציות הדקות ביותר של הצרכים והרצונות האסתטיים הייחודיים של הלקוח – מה שנקרא "עיצוב בהזמנה אישית" ((Custom Made). פרוגרמה נכונה נבנית דרך חקירה צמודה, למידה מקיפה והכרה מדויקת של הלקוח והתנהלותו ביום יום.
איך מתנהל התהליך?

השלב הראשון הוא שאלון אישי  השאלון כולל קרוב למאה שאלות מפורטות ביותר לגבי אורח החיים, ברמת הפעולות היומיומיות הבסיסיות, צרכי בני הבית, שאיפות ואף הפנטזיות. מה את עושה כשאת קמה בבוקר? את נרדמת בסלון? כמה זמן אתה מתקלח? שמאלית או ימנית? בלגניסט? מה את רוצה שאנשים יחשבו עלייך? אתם מארחים הרבה? מטרת השאלון אינה לבחון את הלקוח – אין תשובות נכונות/לא נכונות ואף אחד לא מודד או שופט אותו. כשאנשים מקבלים לידיהם את השאלון בהתחלה זה מרגיש קצת כמו "שיעורי בית" וחדירה לפרטיות, אבל לאט לאט הם מבינים שמדובר בחלק בלתי נפרד מהתהליך, כי מדובר בעיצוב הבית שלהם, ואיך אפשר לעצב את הבית המושלם בלי להכיר את בני הבית כמו שצריך? בני הזוג ממלאים שאלונים נפרדים בלי להראות האחד לשני עד הפגישה, בה כל אחד חושף את השאלון שלו. על הרקע הזה מתקיימת שיחה שלמה ומשעשעת בה נחשפים הרגלים שונים ופרטים עסיסיים על חיי היום יום של בני הבית. כמעצבת דירות ובתים את מוצאת את עצמך, לא פעם, בסיטואציות אינטימיות החושפות את הלקוח במקומותיו האינטימיים ביותר, ואותך על תקן המפשרת הלאומית… לכן, בראש ובראשונה, כימיה וחיבור אישי עם הלקוח הם תנאי בסיסי הכרחי להצלחת התהליך (פסיכולוגית/יועצת זוגיות כבר אמרנו?…).

אמצעי עזר נוסף הוא ה-Mood board (לוח השראה)- זוכרים איך בתור ילדים פתחנו עיתון והתחלנו לגזור ולהדביק על הלוח תמונות שאהבנו? נכון שאתם מתגעגעים לתחושה? אז ה-Mood board הוא בדיוק אותו הדבר – לוח ויזואלי של תחושות, רגשות ומקורות השראה – צבעים, גוונים וסגנון עיצובי (כפרי, קלאסי, מודרני, אורבאני וכו'). בנק של אימג'ים ותמונות היוצרים יחד קולאז' המבטא רגשות, טעם אמנותי, חלומות, פנטזיות ומקורות השראה. לא מדובר רק בתמונות של חללי בתים ופריטי עיצוב, אלא באימג'ים מכל התחומים בחיינו – אופנה, אוכל, ספורט, נופים וכו'. לוחות ההשראה מורכבים מהחומרים שאנחנו אוהבים, מתמונה של שקיעה שמעוררת בנו תחושות ועד פריט לבוש יפה. אנו יוצרים יחד עולם תוכן מאוד כללי ופתוח לאינטרפרטציות אישיות, כדי למתוח את הלוחות לרמת הרגשות הכי אותנטיים ובסיסיים. ה-Mood board מוצג בעת הצגת קונספט העיצוב הראשוני לבית, כבסיס המעביר את התכנון ברמה התחושתית ומסייע להבנת החלל.

לאחר איסוף האינפורמציה ואישור הקונספט הראשוני מגיע שלב התכנון בו אנו בודקים איך אפשר לממש את אותן שאיפות ופנטזיות בכפוף לאילוצים ולתקציב. כאן מתרגמת הירידה לפרטים למציאות בשטח. בית שמתוכנן לפי הצרכים שלנו, מעבר למימוש פנטזיה סגנונית ואסתטית, מושתת קודם כל על סידור והתאמת החדרים בחלל ומביא בחשבון פרטים כמו גבהים של מפסקים /משטחי העבודה/מושבי אסלה, רוחב דלתות ופתחים, העדפת אור/חושך, חום/קור וכו'.  כל אלה נראים כפרטים קטנים אבל ביום יום הם מאוד משמעותיים – אם למשל יש מפסק אור בשירותי ילדים שהוא גבוה עבור הילד, איך הוא ידליק לעצמו את האור? אם אתה שמאלי ומדיח הכלים מוקם בצד ימין תחת כיור המטבח? לא נוח!

אחרי הפונקציונליות בא שלב העיצוב ואבזור. אמנם העיצוב נלקח בחשבון החל מיומו הראשון של הפרויקט, עם הגדרת הסגנון ויש לו השפעה מרובה על מבנה וחלוקת החלל, אך זה הזמן בו מתחילות לעלות שאלות כמו: איך מוצאים את הפריטים שיתאימו לעיצוב הכולל ולחלומות? ומה מתאים למה שהגדרנו? לעיתים אנו נתקלים במצב בו אחרי שהגדרנו מה אנו רוצים, אנו לא מוצאים אותו בשום מקום…. אז נכנסת היכולת של המעצב להמציא ולייצר את האווירה בעצמו, ממש ליצור מאפס את השולחן שצריך, הספריה, גופי התאורה, ושאר פרטי אבזור. לדוגמא: באחד הפרויקטים עשינו לילדה חמודה חדר נסיכות והחלום שלה היה כילת פרפרים מעל המיטה. כילה כזו לא נמצאה בשום מקום אז עם קצת תושיה והרבה יצירתיות ומעוף יצרנו כילת פרפרים בעצמנו. בדיעבד, זה היה אחד הפריטים שהסב אושר ונחת גדולים ועשה את ההבדל הכי גדול לאחת מבנות הבית.
ללקוחה שרצתה בית בסגנון מלון בוטיק – עם שיק פריזאי/ניו יורקי ונגיעה תעשייתית, תכננו מאפס שלל פרטי עיצוב ואבזור כמו את גופי התאורה, מסגרות המראות, דלתות חדרי הרחצה שנעשו במיוחד בהתאם להנחיות שלנו אצל אנשי המקצוע היעודיים. לסיכום, מה שלא מוצאים – מייצרים במיוחד, ואין כיף גדול מלראות לקוח מאושר ומרוצה מן המוצר הסופי שחלם עליו ואנו הבאנו אותו את הפועל הלכה למעשה.

מאמרים נוספים