הסנדלר הולך לקנות נעליים

אחרי כל כך הרבה דירות ששיפצתי עבור אחרים, הגיע גם הזמן שלי…. האמת, שיפוץ הדירה ממלא אותי בהתרגשות עצומה, וגם קצת בלחץ וחרדה, לעמוד בציפיות של עצמי ובציפיות של אחרים, ומאיפה בכלל מתחילים…? בהתחלה חשבתי ללכת על שיפוץ קטן, שעם הזמן הלך וגדל, כי "מה שלא אעשה עכשיו אז מתי?" ו – "וואוו איך זה הולך להתאים לכאן ולשם…". אז הפעם, כשאני סוף סוף עומדת מצדו השני של המתרס, אספתי עבורכם מספר טיפים ונקודות ששווה להתעכב עליהם, גם אם אתם הולכים לקראת "מתיחת פנים" או בשמו האמיתי – שיפוץ!


1. ריצוף "הרמה או הדבקה" – אחת הסוגיות הנפוצות והמדוברות ביותר. בימים בהם הטרנדים בעיצוב הבית משתנים ממש כמו באופנה, כולנו רוצים להתחדש לעיתים קרובות יותר. הריצוף הוא חלק עיקרי בחזות וסגנון הבית שהחלפתו גוררת משמעויות ביצוע נוספות ב"גזרת הגובה", כמו קיצור דלתות פנים וכניסה קיימות, מפגש בין גובה הריצוף החדש לריהוט קיים כמו ארונות קיר ומטבח, הפרשי מפלסים ביציאות למרפסת/חצר וכו'…. היום ניתן לוותר על הרמת הריצוף הקיים ולהשתמש בו כתשתית ההנחה של הריצוף החדש. הודות לקדמה הטכנולוגית, קיימות אינסוף אופציות של אריחים, פרקט, למינציות ויישומים בעוביים של מילימטרים ספורים (פחות מ-1 ס"מ). יישום נכון ומקצועי של הנ"ל יאפשר לחדש את הריצוף בביתכם ואף להימנע מקיצורים מיותרים ויצירת מדרגות גסות בהפרשי מפלסים.
בחדר הרחצה שלי, משום שמדובר בשטח קטן ומאחר והאריחים שנבחרו הם עבים במיוחד, בחרתי להרים את הריצוף ולרצף באריחי בטון מצוירים. לעומת זאת, בשאר חלקי הבית (בחללים הציבוריים ובחדרי השינה), בחרתי להדביק על גבי הריצוף הקיים אריחי גרניט פורצלן דקים במיוחד במראה בטון.

2. אריחים או פרקט – מעבר לעובדה של טעם וסגנון, צריך להיות מודעים לנושא הפרקטי של שימוש ותחזוקה בבחירת ריצוף הבית. הדעה הרווחת היא שפרקט מכניס "חמימות" לבית, נקשר לרוב עם סגנון כפרי יותר (לא בהכרח) ונותן לנו בגדול תחושה של חו"ל. לעומתו ריצוף באריחים, בין אם אבן טבעית, שיש או גרניט פורצלן, הוא מודרני יותר, מתאים לאקלים הישראלי ובעיקר פרקטי יותר בתחזוקה. הדיון של אסתטי מול פרקטי יישאר תמיד כאשר מדובר בחומרים טבעיים באשר הם. בפני אלה שאינם מסתייגים להשתמש בחומרים המדמים חומריות טבעית (למשל גרניט פורצלן במראה של פרקט) ייפתח עולם שלם של אפשרויות שקיימות היום בשוק. במידה וחשקה נפשכם בפרקט ואתם עדיין רוצים לשמור על הפרקטיות, ניתן ליישם אותו בחדרי השינה ואת שאר חלקי הבית באזורים הציבוריים כמו סלון, מטבח, חדר רחצה ומעברים לרצף באריחים. אם מדובר בדירה או בית קטנים, המלצתי היא לרצף באותו חומר בכל חדרי הבית, על מנת לייצר המשכיות ותחושת גודל בחלל.
משום שהדירה שלי קטנה, החלטתי להדביק את אותו הריצוף גם בחללים הציבוריים וגם בחדרי השינה.

3. חשמל – שיפוץ הוא ללא ספק זמן להתאמת הבית לצרכי החיים בו. לרוב אנו מתרגלים לחיות במסגרת המגבלות של מי שתכנן את הבית במקור. בעת שיפוץ חשוב לשים דגש על התוספות הקטנות שישפרו לנו את החיים ויקלו עלינו ביום יום: מיקום שקעי עבודה ותאורת עבודה מיטבית במטבח, שקע לפן/מכונת גילוח/מברשת שיניים חשמלית בחדר הרחצה, מפסקים ושקעים לצדי מיטה, מספיק שקעים מאחורי הטלוויזיה בסלון/חדר משפחה ובחדר העבודה. במידה וחדר העבודה מיועד בהמשך להפוך לחדר ילדים/מתבגרים, יש להביא בחשבון בתכנון את פיזור השקעים והתאורה בחדר כך שיתאימו לייעודו בהמשך.
בכל התהליך עד כה, לא הייתה מאושרת ממני להגיע לפיקוח החשמל בדירה, ולראות שהזיזו את מפסקי התריסים ליד הצד שלי במיטה… הדברים הקטנים שעושים את כל ההבדל….

4. תאורה – תכנון התאורה בחלל הוא נגזרת של הפונקציות בבית, אופן השימוש שלכם והעדפותיכם הבסיסיות. ישנם אנשים שאוהבים הרבה אור בבית וישנם כאלה המעדיפים תאורה רכה על סף אפלולית. ללא קשר לקבוצה אליה אתם משתייכים, חשוב להתאים את התאורה לחללים אותם היא משרתת. האם אנו זקוקים לתאורה ממוקדת או שוטפת? תאורה חמה (יותר צהובה) או קרה (יותר כחולה)? כדי שנוכל לראות מה אנו עושים או איך אנו נראים לפני שיוצאים מהבית, אנו זקוקים לתאורה שוטפת. מומלץ להשתמש בגופים המותאמים לנורות חסכוניות שאינן מתחממות לאורך זמן, וכדאי להקפיד על גוון תאורה המדמה אור יום טבעי, כי הוא מחמיא יותר ושטוח פחות (שלא כמו תאורת משרד או בי"ח). את התאורה הממוקדת ניתן לשלב בתאורת אוירה כמו בגופי תאורה קיריים, מעל שולחן פינת אוכל או במטבח, או בגופי תאורה עומדים המספקים תאורה שאינה תאורת עבודה ייעודית. ליצירת האפקט המיטבי, כדאי לבחור בנורות חמות (ליבון, הלוגן, פחם) שאותן ניתן גם לעמעם.
אצלי בסלון כלל לא תוכננה תאורת תקרה, אלא רק תאורה קירית היקפית השוטפת את החלל בזמן אירוח. כשיושבים בכיף או צופים בטלויזיה, לתאורת אווירה תכננתי גוף תאורה עומד וכגיבוי נוסף, גופי התאורה התקרתיים שיורדים ונותנים תאורה ממוקדת מעל אי העבודה במטבח שפתוח לסלון.

5. מטבח – החלפת מטבח היא הוצאה כספית גדולה שלא בהכרח תכננו, ובעת השיפוץ פתאום מרגישה לנו מאוד הכרחית. במידה וגוף המטבח איכותי, שמור ומתפקד כראוי, ניתן לשמור עליו ולבצע החלפת חזיתות (דלתות ומגירות) בלבד. במקרים אחרים, ניתן גם לבצע צביעת חזיתות מקצועית בחברה המתמחה בחידוש מטבחים, ויש לכם מטבח חדש לגמרי! במידה וחשקה נפשכם במטבח חדש באמת, ניתן לגשת לסניף איקאה (כן,כן) הקרוב לביתכם ולבדוק מה יש להם להציע. מחלקת המטבחים של איקאה מפותחת מאוד ותפסה בארץ תאוצה רבה בשנים האחרונות. הם מציעים פתרונות טכניים וויזואליים במחירים נוחים, שלא ניתן להשיג בחברות מטבחים אחרות ו/או אצל נגר פרטי. ייתכן שזה הפתרון גם עבורכם – שווה לבדוק ולהתרשם.
אני רציתי ליצור מטבח במראה תעשייתי ומצאתי את הפתרון המבוקש באיקאה, בדוגמת חזיתות נגרות (דלתות ומגירות) מצופות נירוסטה, אותן שילבתי בתכנון. התשתית למטבח הונחה, הריצוף הודבק, עכשיו כל שנותר הוא להתקין את נגרות המטבח…. אני כבר לא יכולה לחכות כדי לגלות איך זה ייראה…

6. פינת אוכל או "אי" – התרבות הישראלית מושתתת על אוכל ואירוח. בכל תכנון או שיפוץ בית אנו מגיעים לדיון על פינת האוכל – האם היא מרווחת דיה, האם השולחן מספיק גדול ומה נעשה כשנארח… לרוב אותה פינת אוכל מדוברת נשארת מיותמת ברוב ימות השנה ומרכז ההתרחשות בבית נסוב סביב האי במטבח. בשנים האחרונות התחזקה המגמה של הכנסת פינת האוכל אל תוך המטבח כחלק בלתי נפרד ממנו. לטעמי זוהי מגמה מבורכת היות וכך לא נשארים לנו בבית אזורים שהם לא בשימוש שוטף ומתפנים אזורים לטובת פונקציות שימושיות אחרות, בעיקר בדירות ובבתים מאותגרי שטח… במידה ואין לכם מספיק משטחי עבודה בגוף המטבח, אי מהווה פתרון מצוין (בשל גובהו הזהה לגובה המטבח) שנותן גם מקום לעבודה וגם משמש כשולחן אוכל. במידה והמטבח מספיק מרווח, אני ממליצה למקם בשטחו את שולחן האוכל המרכזי של הבית ובכך לזכות בנוחות של ישיבה בגובה סטנדרטי, מיקום אסטרטגי ונוחות הגשה, וגם הצטרפתם לטרנד החם בעולם העיצוב…
המטבח הקטן שלי יקבל אי מרווח עם בוצ'ר טופ כמשטח עבודה, שגם יכניס חמימות לבית וגם ישמש כשולחן האוכל המרכזי שלנו.

שחשוב הוא לעשות עבודת שטח והכנה לקראת, לקחת הכול בפרופורציה, עם תמונה ברורה ומדויקת לאן פניכם מועדות. בכדי להגיע לתוצאות מיטביות, מומלץ לקחת מעצב ואנשי מקצוע וביצוע איכותיים שיובילו את המהלך וייסעו לכם. חוץ מזה, כדאי שיהיה לכם "חבר טלפוני" אחד (זה מספיק) שאת דעתו אתם מעריכים להתייעצות ובעתות משבר.
במקרה שלי אני גם הלקוח גם המעצב וגם החבר הטלפוני…. איך הייתי רוצה שמישהו ייקח ממני את כל החבילה ויוביל את המהלך כבר אמרתי?!?
רוצים לדעת איך זה מסתיים? עדכונים חמים בהמשך….בפוסט הבא…..

מאמרים נוספים