טיפים לניהול ביצוע ושיפוץ ביתכם – הלכה למעשה

אתם הולכים לקראת פרויקט בניית ביתכם או שהחלטתם לשפץ. בחרתם את המעצב והסגנון ויש כבר סט תכניות לביצוע. מה השלב הבא? בחירת קבלן מבצע ובהתאם למורכבות הפרויקט, גם מנהל פרויקט. איך ניגשים לזה? לפניכם תשעה טיפים הכרחיים לניהול וביצוע שיפוץ הבית בצורה מקצועית, שיהפכו עבורכם את התהליך לפשוט, מהיר ואפילו מהנה.

1. בואו נעשה סדר, יש כמה פונקציות חשובות בביצוע פרויקט בניה או שיפוץ וכדאי להכיר אותן:
קבלן – איש מקצוע רשום בעל רישיון ותעודת קבלן בתחום השיפוצים ממשרד התמ"ת. הקבלן מעסיק עובדים בעלי תעודת הכשרה מקצועית וניסיון מעשי, כל אחד בתחומו (מהנדס, חשמלאי, אינסטלטור וכדומה).
מנהל עבודה – הנדסאי/מהנדס אזרחי, בעל רישיון ומופיע ברשימה עדכנית של משרד העבודה. למנהל העבודה יש ידע מקצועי ומעשי בכל שלבי ותחומי הבנייה. על פי חוק, עבודות בניה חייבות להתבצע תחת פיקוח קבוע של מנהל עבודה. הקבלן ממנה מטעמו מנהל העבודה, המרכז את כל העבודה באתר.
מנהל פרויקט – מהנדס/הנדסאי אזרחי או אדריכל השולטים בענף הבינוי מכוח התעודה ומכוח ניסיון רב שנים וידע מצטבר. מנהל הפרויקט הוא בא כוחו של הלקוח ועומד בראשו ובחזיתו של הפרויקט אל מול אנשי הביצוע והספקים. תפקידו להבטיח כי הפרויקט מתנהל תוך כדי שמירה על איכות הבנייה, חוקיות הבנייה, בטיחות הבנייה, עמידה בלוחות זמנים ובכפוף לתקציב הנתון שהוגדר מראש. הצלחתו של ביצוע פרויקט תלויה בבחירת מנהל פרויקט מקצועי ויעיל.

 

2. איך תבחרו קבלן? מכיוון שמדובר בתחום פרוץ, הסיכוי לטעות בבחירה הוא לא קטן. לצד המלצות ממכרים שאתם מעריכים את דעתם, התרשמות אישית מעבודותיו וממנו, חשוב לוודא שהקבלן הוא קבלן רשום. העסקת שיפוצניק, ולו המרשים ביותר, כרוכה בסיכון ועלולה בדיעבד להתברר כטעות שתעלה לכם בהוצאות מיותרות, זמן יקר והרבה עגמת נפש. התייעצו עם המעצב שלכם, הרי מדובר באיש מקצוע שאתם כבר סומכים עליו ומעורבים עמו בתהליך אישי-עסקי. הוא לבטח יידע לכוון אתכם לרשימת קבלנים מצומצמת שהוא מכיר אישית ומעריך מקצועית.

3. בהמשך, וודאו שלקבלן יש מנהל עבודה מקצועי מטעמו המצוי מדי יום באתר. הקבלן, כשמו כן הוא, "מקבל" פרויקטים ו"מוסר" אותם לאנשי צוות ומקצוע מטעמו. לכן, אם בחרתם בקבלן איכותי ומקצועי, רוב הסיכויים שיש לו מספר פרויקטים במקביל ואין באפשרותו לשהות בכל אחד מהם באופן קבוע על בסיס יום יומי. מנהל העבודה הוא האיש שלכם בשטח. הוא מרכז את העבודה באתר, מצוי בתכניות הבית לפרטי פרטים (גם בשינויים ובתוספות) ועובד לפיהן, מסנכרן ומלווה את בעלי המקצוע השונים בשטח ונותן מענה לבעיות ביצוע בזמן אמת. כל זאת בכפוף ללוח הזמנים שנקבע מראש על ידי מנהל הפרויקט או הקבלן (תלוי בסוג הפרויקט).

4. איך תדעו אם אתם זקוקים למנהל פרויקט? העסקה של מנהל פרויקט לא נובעת רק מגודל הדירה או הבית, אלא בעיקר ממורכבות הפרויקט. שבו עם המעצב והחליטו מה רמת הרבדים והפרטים שיש בשיפוץ. אם השיפוץ כולל שינוי היקפי ומאסיבי במערכות התשתית כמו חשמל ותאורה, מיזוג אוויר, אינסטלציה, פרטי גמר ונגרות ייחודיים ומורכבים – התשובה ברורה ויש להעסיק מנהל פרויקט, גם אם מדובר בדירה בת 80 מ"ר. מנהל הפרויקט הוא בא כוחכם בתהליך אל מול הקבלן ושאר ספקי המשנה. הוא אמון על ניהול התקציב ולוחות הזמנים תוך כדי הקפדה על תקנים ואיכות ביצוע.

5. בבחירת קבלן ומנהל פרויקט, כמו בכל אנשי המקצוע המעורבים בשיפוץ, מומלץ מאוד לערוך סקר שוק מעמיק; שוחחו עם לקוחות מרוצים, בקרו בפרויקטים קודמים ובקשו הצעת מחיר מפורטת לפרטי פרטים. בדרך זו תצמצמו את הסיכוי לאי הבנות והפתעות לא נעימות בהמשך הדרך. אל תחששו לתת לצד השני תחושה שהוא חייב להתאמץ כדי לעורר את האמון שלכם כלקוחות. זכרו, הצעת מחיר זולה עשויה להיות מפתה בתחילה ומאכזבת בהמשך כשיתברר לכם שאנשי המקצוע לא מיומנים דיים, אין עמידה בלוחות זמנים ולא כל העבודות נלקחו בחשבון בתמחור.

6. ומה תפקידו של המעצב בפיקוח? מדובר בפיקוח עליון ולא פיקוח צמוד. המעצב פוקד את השטח בצמתים מרכזיים וקריטיים לאורך הפרויקט, לבדיקה ואישור נוספים שכל התכנון יוצא לפועל בדיוק כפי שתוכנן על ידו. למשל פיקוח בלוק ראשון כדי לוודא שהמחיצות חולקו ומוקמו כהלכה; פיקוח של אינסטלציה כדי לוודא שכל הנקודות המים והניקוז מוקמו במקומות הנכונים; פיקוח חשמל לבדיקת מיקום נקודות חשמל ותאורה, פיקוח תשתית מיזוג אוויר, פיקוח ריצוף וחיפויים, פיקוח התקנת נגרות, וכך הלאה.

7. אנשים טועים לחשוב שהמעצב כבר ייקח על עצמו את האחריות לפיקוח במסגרת עבודתו. עבודת ניהול הפרויקט ופיקוח על איכות ביצוע הוא תפקיד נרחב בפני עצמו. אם לא נקבע כך מראש (ובעבור תוספת תשלום) – אל תסמכו על זה. המעצב לא יהיה יום-יום בשטח ולעתים כשהוא יגיע לפיקוח בצומת מרכזי – זה כבר עלול להיות מאוחר ומורכב מדי לתיקון טעויות. ויתור על מנהל פרויקט/קבלן איכותי עלולה לעלות ביוקר, בזמן ובכסף ובהמשך שגרת החיים בבית גם בתקלות שיגרמו לנזקים של ממש ולאי נוחות לדיירים.

8. קרוב משפחה או חבר לא יכולים להחליף את הפונקציה המקצועית, גם אם הם פנויים ורוצים מאוד לעזור. מנהל פרויקט וקבלן הם לא רק בייביסיטר של הפועלים ושל אנשי המקצוע, אלא סמכות מקצועית שמבינה לעומק את סדר הפעולות והתקנים בבניין, יודעת להתמודד עם שינויים ולתת מענה לתקלות בזמן ביצוע, מכירה את תפקידי בעלי המלאכה השונים ויודעת לתאם ולסנכרן בין כל הנ"ל. הימנעו מלחפש חלופות זולות בשם החיסכון. בסופו של יום אתם לא רוצים שיחסי חברות או משפחה יעלו על שרטון רק בגלל שרציתם לשפץ….

9. דאגו שהמעצב, מנהל הפרויקט והקבלן ייפגשו אחת לשבוע לפגישה מקצועית, בה ידונו על התקדמות הפרויקט. זכרו, ככל שמתקדמים בפרויקט כך גדלה הירידה לפרטים, כששלב הגמר הוא המוקפד והארוך ביותר. הצלחת ביצוע הפרויקט תלויה רבות בדינמיקה שבין שלושת הפונקציות הנ"ל. חשוב שיהיו ביניהן יחסי עבודה תקינים, שקופים והדדיים, וגם אם לא, מקצועיים מעל לכל. בכל פרויקט שיפוץ יש עניינים לא מתוכננים שמתגלים רק במהלך העבודה ועלולים לשנות את התוכניות או את לוחות הזמנים. רק בעזרת צוות מלוכד ויעיל ניתן יהיה להתגבר עליהם בקלות ובמקצועיות.

לסיום, בית הוא לא תפאורה יפה, כל המערכות חייבות לפעול לנוחותכם ולשרת אתכם נאמנה לאורך שנים רבות. אם תצוץ תקלה בתפקוד אחת המערכות, עקב ביצוע לא מקצועי, לרוב יהיה קשה להתחקות אחר מקורה ולתקנה בדיעבד. לכן יש חשיבות עליונה לניהול ביצוע ומבצע איכותיים, בעלי רמת גימור גבוהה ואחריות מקצועית. אנחנו אוהבים את הבית שלנו יפה מבחוץ ומבפנים.

מאמרים נוספים